اظهارات محتشمی پور درباره انجمن حجتیه

یزدفردا "محسن بهجت :علي‌اكبر محتشمي‌پور در اكثر سخنراني‌هاي خود به واكاوي انديشه حجتيه مي‌پردازد، او در اين مصاحبه نيز ضمن تبيين برخورد امام با حجتيه، مي‌گويد”طبق اطلاعاتي كه دارم، تفكر انجمن حجتيه متحول شده است.

علي‌اكبر محتشمي‌پور از جمله افرادي است كه در سال‌هاي تبعيد امام خميني در نجف و سپس فرانسه، همراه ايشان بوده است و به همين دليل از نزديك با آراء و افكار بنيانگذار انقلاب آشنايي دارد. لذا هرگاه كه نام امام بنا به اتفاق يا مناسبت‏، بطور ويژه مطرح مي شود، محتشمي‌پور از اولين افرادي است كه با صراحتي كمياب به دفاع از آرمان‌هاي او برمي خيزد. ولي اين روحاني اصلاح طلب از چند روز پس از انتخاب ‏ سكوت نسبي اختيار كرده و موضعي را درباره فضاي موجود كشور اتخاذ نكرد و حتي همين سكوت باعث نشد تا او از حملات مخالفانش، بخصوص در مجلس در امان بماند؛ حملاتي كه تا مرز بركناري او ار دبيرخانه حمايت از انتفاضه فلسطين پيش رفت.


امام در تعامل با اقشار مختلف مردم از روش پیامبر استفاده می‌کرد

محتشمی‌پور در گفت‌وگوي تفصيلي با خبرنگار ايلنا، در پاسخ به سوالی در مورد «شیوه تعامل امام با گروه‌هاي گوناگون سياسي در دوران مبارزه» اظهار داشت: امام يك انسان خودساخته و كامل به تمام معنا بود و روش و سيره او، مانند انبياء الهي و الگوي مشخص و بارز او در مديريت جامعه پيامبر اكرم(ص) و علي‌بن ابن‌طالب(ع) بود كه با اخلاق حسنه توانستند تمام اقشار را حول محور اسلام و مكتب الهي جمع كرده و بيشترين تاثير اسلام هم محصول همين رفتار آنها بود.

وی با بیان اینکه مباني شرايع الهي و ديني در چارچوب سعادت بشر و نجات او از زير سلطه قدرتمندان است، افزود: بنابراين، بحث استقلال و آزادي، صرفا در انديشه امام و انقلاب اسلامي نيست و ريشه در اديان آسماني و الهي دارد و اجراي اين اهداف بلند، مقدمه پيروي مردم از قدرت لايزال الهي است، زیرا انساني كه از بندگي قدرت‌ها در نيامده باشد، نمي‌تواند موحد باشد. بر اين اساس پيامبر اكرم(ص) براي آزادي انسان‌ها آمد، همانگونه که در قرآن آمده است: “قولواالااله الا ا... تفلحوا”.

عضو ارشد مجمع روحانيون مبارز تاكيد كرد: پیامبر با تمام اقشار مردم، حتی مخالفان، تعامل حسنه داشت و از طرفی علت روي آوردن آنها به پيامبر نيز اخلاق نيكوي ايشان بود كه برخي مواقع مورد اعتراض مسلمانان که مي‌گفتند چرا با دشمنان بطور مسالمت‌جويانه و دوستانه برخورد مي‌كنيد؟ واقع مي‌شد؛ طبيعتا پیامبر با خود مسلمان‌ها هم اينگونه برخورد مي‌كردند.

این همراه امام در دوران تبعید با بیان اینکه امام از اين روش پیامبر استفاده مي‌كرد و با تمام گروه‌ها، احزاب و اقشار مردم تعامل برادرانه و متواضعانه داشت، یادآور شد: فراموش نمي‌كنم، در ابتداي نهضت امام، ايشان در يكي از سخنراني‌ها گفتند، من دست تمام مراجع، علما و مردم را مي‌بوسم و حتي فرمودند، براي رسيدن به آن هدف والا، دست بقال را هم مي‌بوسم تا از دشمنان اسلام و مسلمين رهايي يابيم. يعني همه اقشار را براي مبارزه عليه سلطه‌گران داخلي و خارجي دعوت مي‌كردند و رمز پيروزي را توحيد كلمه و كلمه توحيد مي‌دانستند.

وی ادامه داد: وقتي در نجف بوديم، احزاب مختلف با سلايق گوناگون به ملاقات امام مي‌آمدند و اينگونه نبود كه ايشان آنها را طرد كند و به سخنانشان توجهي نكند، بلكه تلاش مي‌كرد آنها را حول يك محور جمع كند و حتي با جرياناتي كه گرايش سكولار داشتند، گفت‌وگو مي‌كردند و در يكي از شعارهايشان گفتند، دست تمام آزاديخواهان جهان را مي‌فشاريم كه این جمله تعبيري فراديني داشت و هر كس را كه در پي رهايي از ستمگران باشد، شامل می‌شد.


بعضي‌ها در موضوع وحدت، خودشان را ملاك قرار مي‌دهند

 

عضو مجمع روحانیون مبارز با طرح این سوال که دليل سخن از وحدت ملي چيست؟ گفت: اگر به فكر امام نگاه كنيم، وحدت در چارچوب خاصي تبيين شده است؛ وحدت براي حفظ اسلام، انقلاب و اصول آن، ايستادن در مقابل دشمن و حفظ تماميت ارضي. بعضي‌ها وقتي سخن از وحدت مي‌گويند وحدت با انديشه و عملكرد خودشان را ملاك قرار مي‌دهند.

محتشمی‌پور تصریح کرد:برخی منافع اسلام و ملت و استقلال، آزادي و حفظ نظام را ملاك وحدت قرار مي‌دهند و برخي ديگر خودشان را اصل مي‌دانند و در جايگاه مردم و اسلام و العياذ بالله- خدايان قرار مي‌دهند و مي‌گويند “بايد با ما وحدت كنيد”؛ در حالي كه آنها كسي نيستند كه همه به خاطر آنها دست از افكارشان بردارند و با آنها وحدت كنند. ما بايد محور وحدت را موضوعي قرار دهيم كه همه ملت آن را قبول دارند. اگر مردم انديشه‌هاي امام را قبول دارند، بايد حول آن وحدت كرد. آن انديشه‌ها هم گزينشي نيست، بلكه يك منظومه است و تمام آن بايد لحاظ شود و قطعا مي‌تواند محور وحدت در داخل و خارج كشور شود.

دبیرکل دبیرخانه حمایت از انتفاضه فلسطین درباره ادامه اين شيوه رفتاری امام، پس از پیروزی انقلاب، با تاکید بر اینکه ایشان اين روش را در قبل و بعد انقلاب داشتند، گفت: جبهه مستضعفان و كساني كه به استقلال و آزادي كشور قائل هستند و اصول نظام جمهوري اسلامي را پذيرفته‌اند، صف گسترده‌اي است و اختصاص به يك جريان و دين خاص ندارد و حتي شامل اقليت‌هاي ديني و مذهبي كشور هم مي‌شود. البته با جرياناتي كه در مقابل اين جبهه قرار مي‌گرفتند و دست به ترور و انفجار مي‌زدند و به عنوان دشمن مردم، نظام و انقلاب فعاليت مي‌كردند، برخورد مي‌شد. زيرا آنها عملا در چارچوب نظام استبدادي شاهنشاهي قرار داشتند كه يا تابلودار بودند و يا در غالب نفوذي‌هايي به نام گروهك‌ها، عمل مي‌كردند و انفجارهايي مانند آنچه در سال‌هاي اول انقلاب رخ داد را انجام دادند.

وی همچنین در مورد رفتار امام با ساير گروه‌های سیاسی که دست به اقدامات خشونت آمیز نزدند، تصریح کرد: در آن دوره گروه‌ها تا زماني كه در چارچوب نظام جمهوري اسلامي بودند، مورد احترام بوده و سوءظني نسبت به آنها وجود نداشت، مگر اينكه عملا در جبهه ديگري قرار گيرند. امام ماهيت بسياري از آنها مانند بني‌صدر را از قبل مي‌دانست و بعدا گفتند كه من به او راي ندادم، ولي تا زماني كه با منافقين همراهي نكرده بود ، او حتي رئيس‌جمهور كشور بود و وقتي مقابله او با نظام به شكل مسلحانه علني شد، وضعيت طور ديگري شد.


محور انديشه امام بر پايه راي مردم است

 

عضو شوراي مركزي مجمع روحانیون مبارز در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به سوال دیگری در مورد بينش فقهي و سياسي امام به راي مردم، اظهار داشت: با شناختي كه از امام دارم، بحث مردم محوري‌ترين موضوع در انديشه سياسي و شرعي ایشان است. امام در پاسخ به نمايندگان خود در ستاد نمازجمعه (اشخاصي چون حضرت آيات خاتم‌يزدي، توسلي، عبايي و...) كه پرسيده بودند در چه صورت فقيه جامع‌الشرايط به جامعه اسلامي ولايت دارد؟ فرموده بودند: “ (او)ولايت در جميع صور دارد، لكن تولي امور مسلمين و تشكيل حكومت، بستگي دارد به آراي اكثريت مسلمين. در قانون اساسي هم از اين مساله كه در صدر اسلام به بيعت تعبير مي شد، ياد شده است”. در واقع، راي مردم باعث مي‌شود يك فقيه تشكيل حكومت دهد.

وی با بیان اینکه محور انديشه امام بر پايه راي مردم است، خاطرنشان کرد: ايشان در طول حيات- چه هنگامي كه در پاريس بودند و چه بعد از انقلاب- به هيچ‌وجه از راي مردم تخطي نمي‌كردند و معتقد بودند، آنچه آنها راي مي‌دهند بايد اجرا شود.

محتشمی‌پور در این باره به بیان خاطره‌ای دیگر پرداخت و گفت: وقتي نماينده پاپ در رابطه با گروگان‌هاي آمريكايي در لانه جاسوسي به قم آمده بود، امام در پاسخ به او كه از اسقف‌هاي واتيكان بود، فرمودند: “ما نمي‌توانيم چيزي را به مردم تحميل كنيم و اين مساله به آنها مربوط است و خود آنها بايد تعيين تكليف كنند” و در نهايت پس از 444 روز ايشان دخالت نكردند و فرمودند كه “نمايندگان مردم در مجلس در اين مورد نظر دهند و مصوبه آنها اجرا شود”. پس امام منشاء مقبوليت تمام تصميم‌گيري‌ها را راي مردم مي‌دانستند.

وی ادامه داد: رهبر کبیر انقلاب در تاریخ 24/8/58 كه يك سال هم از پيروزي انقلاب نگذشته بود، مي‌فرمايند: “ما حق نداريم، در چيزي كه خود ملت تعيين كرده است، ‌دخالت كنيم ما تابع ملت هستيم. ملت اين آقايان را تعيين كرده است، آقايان هم اين قانون را نوشته‌اند” و یا در 19/8/58 هم مي‌فرمايند: “ ما بنا نداريم، تحميلي به ملتمان بكنيم و اسلام به ما اجازه نداده است كه ديكتاتوري بكنيم. ما تابع آراي ملت هستيم. ملت ما هر طور راي داد ما هم از آنها تبعيت مي‌كنيم”.

محتشمی‌پور تاکید کرد: اين سخنان يك بيان تعارف‌آميز نيست، بلكه واقعيت است كه در عمق تفكر امام این بود كه ملت بايد بر سرنوشت خودش حاكم باشد و حرف اول را او مي‌زند و هيچ قدرتي حتي رهبر نبايد در مقابل راي مردم بايستد.


پشت سر فتنه‌هایی که رخ داده، انجمن حجتیه را مي‌بينم

 

وزیر کشور دوران دفاع مقدس در ادامه، درباره چرايي القاء تعارض ميان آرا امام و اصل مردمسالاري از سوی برخی جریانات گفت: امام انساني قانونگرا بود و معتقد بود قوانين-اعم از اساسي و عادي- در هر مرحله‌اي بايد اجرا شوند و اداره امور در چارچوب آن باشد. كساني كه سعي مي‌كنند امام را در مقابل قانون و مردم قرار دهند، یا کسانی هستند که مخالف نهضت امام بودند و یا در مبارزه نقشي نداشته‌اند و امام را همراهي نمی‌کردند (البته بسیاری از آنها از نظر سني به انقلاب نمي‌رسند و منظور ايدئولوگ‌هاي آنهاست) و به اصطلاح جزو مسلمانان “بعد الفتح” به حساب می‌آیند.

وی ادامه داد: این جریانات تا زماني كه امام حيات داشتند، به گوشه‌اي خزيده بودند، اما بعد از ارتحال ايشان، در مراكز مختلف براي پيشبرد اهداف خودشان (كه احيانا مقابله با نظام است) نفوذ كردند و اكنون اين سخنان را مطرح مي‌كنند كه امام بنا بر مصلحت از مردم سخن مي‌گفتند، بيان اصل جمهوريت ناشي از شرايط زمان و مكان بوده است و یا اینکه ایشان در پاريس مجبور بوده است كه اين سخن را بگويد و این مساله اصالتي در انديشه ايشان نداشته است، بلكه قائل به خلافت اسلامي بوده‌اند.

محتشمی‌پور با بیان اینکه اينها به اين خاطر كه با اساس نهضت امام مخالف بودند، اين حرفها را مي‌زنند، تصریح کرد: من به طور مشخص مي‌توانم از جريان انجمن حجتيه نام ببرم كه پشت سر تمام فتنه‌هایی که رخ داده اين انجمن را مي‌بينم. اين تفكر در دوره فعلي، در قالب برخي بنيادها و تشكل‌ها با عناوين و اسامي ديگر فعال است و در بسياري مراكز نفوذ دارد و از طريق برخي چهره‌ها و شخصيت‌هايي كه در زمان امام اجازه مطرح شدن نیافتند و افكارشان دقيقا مخالف امام است عمل مي‌كنند. البته آن چهره‌ها كه طرفدار برخوردهاي خشن هم هستند، تلاش مي‌كنند تا اينگونه جلوه دهند كه مانند امام مي‌انديشند، در حالي كه آن بزرگوار مخالف كاربرد خشونت، حتي در مقابل رژيم شاه بود.

این همراه امام در دوران تبعید خاطرنشان کرد: در فرانسه، چندين‌بار از درون ارتش شاهنشاهي تماس گرفتند و گفتند که آمادگي حركت را مسلحانه داريم و يا برخي گروه‌هاي اسلامي پيشنهاد كارهاي مسلحانه مي‌دادند، اما امام قبول نمي‌كردند و در مقابل چهره زيباي اسلام را ديديم كه مردم به ارتشي‌ها گل مي‌دادند كه اين روش امام بود.


تفكر انجمن حجتيه متحول شده است

 

وی ادامه داد:الان شاهد هستيم كه جريانات فرقه‌گرايي وجود دارند كه حكومت و گروه‌هاي مختلف را تشويق مي‌كنند كه دست به خشونت بزنند و درگيري ايجاد كنند.

عضو مجمع روحانیون مبارز با بیان یکی از سخنان امام مبنی بر اینکه بعضي‌ها (انجمن حجتيه) معتقدند حركت‌هاي اصلاح نبايد صورت گيرد تا فساد فراگير شود و اين مقدمه ظهور حضرت وليعصر(عج) باشد، اظهار داشت: طبق اطلاعاتي كه دارم، تفكر انجمن حجتيه متحول شده است و اکنون اعتقاد دارند كه ”نبايد دست روي دست بگذاريم تا فساد جهان را فراگيرد و مقدمه ظهور امام زمان باشد، زيرا این امر باعث مي‌شود تا حركت‌هايي براي اصلاح جامعه صورت گيرد و ظهور عقب بيفتد و لذا وظيفه ماست كه كمك كنيم تا فساد همه‌جا را فراگيرد. در همین راستا تخريب اخلاق، اقتصاد، سياست و... در دستور كار آنها قرار گرفته تا حضرت ظهور كند. “

محتشمی‌پور هشدار داد: اين گرايش جديد براي نظام، انقلاب و همه‌چيز ما بسيار خطرناك است.


امام به انجمن حجتیه پیام داد، نیازی به جوانهای شما نداریم

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا صاحبان تفکر مذکور در زمان ابراز وجود مي‌كردند؟ با بیان اینکه امام اجازه ندادند كه چنين انديشه و خطري در زمان حياتشان ابراز وجود كند، خاطرنشان کرد: انجمن حجتيه در اول انقلاب، به امام پيام دادند كه جوانان تحصيلگرده‌اي را داريم كه مي‌توانند در كشور مديريت كنند؛ ايشان هم پيام دادند كه ما نيازي به جوان‌هاي شما نداريم و اين جوانان و مردمي كه انقلاب كردند، خودشان مي‌توانند كشور را اداره كنند.

محتشمي‌پور تصريح كرد: انجمن حجتيه وقتي به مرور مشاهده كرد كه جايگاهي در جامعه ندارد و بدبيني و نفرت عمومي نسبت به آنها كه قبل از انقلاب با ساواك همراهي مي‌كردند، وجود دارد، اعلام انحلال كرد، اما اين ظاهر مساله بود، زيرا ارتباطات تشكيلاتي انجمن حجتيه، در خانه‌هاي تيمي‌شان برقرار بود و فقط ظهور و بروز علني نداشت. اما پس از رحلت امام آزادي مطلقي يافتند.


آفت اصلی انقلاب از نظر امام، قرار گرفتن نامحرمان در مصدر امور بود

 

عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز در ادامه این گفت وگو درباره آفت‌هاي دروني انقلاب از منظر امام، یادآور شد:آفت اصلي براي نظام و انقلاب از ديدگاه امام اين بود كه نامحرمان و كساني كه در انقلاب و نهضت مردم نقشي نداشتند و يا بي‌تفاوت بودند، در مصدر امور قرار گيرند و با اين تعبير كه “خدا آن روز را نياورد” ین دغدغه را بیان کردند که اهميت آن رانشان مي‌دهد.

محتشمی‌پور با طرح این سوال که نامحرم كيست؟ تصریح کرد: آیا نا محرم جز كساني هستند كه با نهضت مخالفت كردند؟ جز انجمن حجتيه و تفكر متحجران و مقدس‌مآباني كه با اصل نظام مخالف بودند و طرفدار آن بودند كه شاه با تمام جناياتي كه مرتكب شده، روي كار بماند؟

وی هشدار داد: اگر آنها با لباس جديد مانند گرگ در لباس ميش، وارد صحنه شوند و انقلابي‌تر از نيروهاي انقلابي شعار دهند و طرفدار ولايت فقيه شوند فرزندان امام و انقلاب ضدولايت فقيه معرفي شوند، همه‌چيز را به مسلخ دشمن مي‌برند و انقلاب را از ريشه قطع مي‌كنند.


اگر محتوای جمهوری اسلامی از بين رفت، مانند پاكستان یا موريتاني مي‌شود

 

دبیرکل حمایت از انتفاضه فلسطین همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد مولفه‌هاي استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي از ديدگاه امام، با بیان اینکه ایشان آنچه را در زمان شاهنشاهي حاكم بود، آفتي براي اسلام و مردم مي‌دانستند، خاطرنشان کرد: در آن دوره، شاه به هيچ قانوني گردن نمي‌نهاد، خودش تصميم مي‌گرفت و ديكتاتور بود. لذا سرنگوني اين رژيم كه اهميتي براي راي مردم قائل نبود، از اهداف امام و مردم بود. پس هر دولت و رئيسي كه خوي استبدادي و خودمحوري داشته باشد، به قانون تمكين نكند و به آنچه خودش مي‌خواهد، عمل كند، با شاه فرقي ندارد. او هم يك عنصر ديكتاتور است كه مي‌گويد هرچه من مي‌گويم، بايد عمل شود و به قانوني كه در مجلس تصويب شده است يا در قانون اساسي وجود دارد، اعتنا نمي‌كند. اگر چنين حاكميتي وجود داشته باشد، همان چيزي است كه امام با آن مبارزه كرد.

وی تاکید کرد: رژيم استبدادي تمام آزادي‌هاي مردم را سلب مي‌كند و راي آنها را زيرپا مي‌گذارد و چنين رژيمي بايد از بين برود تا آزادي محقق شود. اين يك شعار نيست، واقعيت است و بايد در جامعه ظهور يابد تا مردم احساس كنند كه بر سرنوشت خود حاكم هستند، انتخابات آزاد است و مي توانند سيستم حكومتي، رئيس‌جمهور، نماينده و شغل دلخواه خود را انتخاب كنند.

محتشمی‌پور در مورد مقوله استقلال گفت: بايد ببينيم در زمان شاه از اين نظر چه شرايطي در كشور حاكم بود؛ در آن هنگام كشور ايران مستقل نبود و حتي در بين كشورهاي غيرمتعهد هم حضور نداشت ، بلكه جزو اقمار آمريكا بود و آنچه آنها مي‌خواستند در زمينه‌هاي گوناگون اجرا مي‌شد. در ايران متجاوز از 50 هزار مستشار آمريكايي وجود داشت و شاه قانون كاپيتولاسيون را در حمايت از آنان به مجلس شوراي ملي و مردم تحميل كرد و عملا ملت ايران را تبديل به برده مستشاران آمريكايي كرد. يعني استقلال سياسي و قضايي كشور در مسلخ آمريكا از بين رفت. از همين‌جا امام و مردم شعار “استقلال” به معناي رهايي از وابستگي به بيگانگان و اينكه سرنوشت خودشان را خودشان انتخاب كنند، سر دادند.

وی با بیان اینکه عدم استقلال دو گونه است، ادامه داد: نوع اول این است که دشمن رسما كشور را از نظر سیاسی اشغال كند و نوع دوم این است که مخالف نظام با رداي انقلاب، بر سر نوشت كشور حاكم شود. يعني عوامل شناخته شده دشمن در اركان و مديريت كشور نفوذ كرده و به طور غيرمحسوس استقلال كشور را مخدوش كنند که امام با اين نوع عدم استقلال هم مخالف بود.

محتشمی‌پور اظهار داشت: نتيجه آزادي (به معناي رهايي از استبداد و ديكتاتوري) و استقلال (به معناي رهايي از نفوذ بيگانه) «جمهوري اسلامي» است.

این نماینده اسبق مجلس با تاکید بر اینکه مكتب اسلام، مكتب آزاديبخش است و مسلمانان را در چارچوب مشخص توحيدي قرار مي‌دهد و با جمهوريت عجين شده است، گفت:جمهوري اسلامي دو واژه مقابل هم نيست و در مكتب اسلام كه ملت آن را با تمام خصوصيات پذيرفت، راي مردم حرف اول را مي‌زند. لذا چنانچه انقلاب اسلامي و انديشه امام را پذيرفته‌ايم، تمام اين اصول يك منظومه است كه با يكديگر مرتبط است و نمي‌توانيم “لا اله” را بگوييم و “الا الله” را از آن بگيريم. اگر اين قسمت دوم را جدا كنيم، جمله هويت خود را از دست مي‌دهد. لذا نظام جمهوري اسلامي هم لفظ نيست، بلكه واقعيتي است و محتوايي دارد كه به آن ارزش مي‌دهد که اگر آن محتوا از بين رفت، اين نظام مانند جمهوري اسلامي پاكستان یا موريتاني مي‌شود. زیرا در اين كشورها، عملا آزادي وجود ندارد، نه واقعيت اسلام و نه جمهوريت، بلكه وابسته به قدرت‌هاي بزرگ مانند آمريكا هستند. خداوند هم وعده نداده است كه يك ملت هرگونه عمل كرد، آنها را ياري مي‌كند. بلكه او ملت و جامعه‌اي را ياري مي‌كند كه در چارچوب حركت توحيدي گام بردارند.


برخي كه لباس طرفداري از امام را بر تن كرده‌اند، مخالف ایشان بودند

 

عضو مجمع روحانیون مبارز در پاسخ به سوال دیگری درباره چرايي نارضايتي چهره‌هاي با سابقه انقلاب و تلاش در جهت خارج كردن آنها از صحنه، گفت: ما هم‌اكنون شاهد هستيم، افرادي كه قدرت سياسي و تبليغاتي دارند، براي توجيه رفتار خودشان، از امام هزينه مي‌كنند و نمي‌دانند كه مردم هوشيار هستند و عملكرد آنها را نمي‌پذيرند که خسارت اين رفتار به امام وارد مي‌شود.

وی خاطرنشان كرد: بعضي‌ها وقتي كاري انجام مي‌شود، براي توجيه آن يك جمله گزينش شده از امام كه در شرايط ويژه‌اي بيان شده است را انتخاب مي‌کنند كه با اين رفتار، ايشان زير سوال برده مي‌شود.

محتشمی پور اظهار داشت: شبكه‌هاي بيگانه در حال حاضر هجمه وسيعي را عليه انقلاب و شخص امام آغاز كرده‌اند و حوادثي را كه رخ مي‌دهد، به ايشان نسبت مي‌دهند و از امام و انقلاب چهره بسيار خشن و وحشتناك به تصوير مي‌كشند. با برخي اعضاي منافقين هم مصاحبه مي‌كنند كه مي‌گويند منشاء رفتارهاي فعلي امام بوده است. از سوي ديگر برخي كه در داخل لباس طرفداري از امام را بر تن كرده‌اند، براساس سابقه مخالف ایشان بودند. گروههايي مثل انجمن حجتيه كه پمپاژ خشونت مي‌كنند، دشمن امام بودند و امروز جمله‌اي از امام را براي توجيه عملكرد خود برمي‌دارند و مهر تاييد بر تبليغات رسانه‌هاي آمريكايي و صهيونيستي عليه انقلاب و امام مي‌زنند كه واقعا اين مساله خطر بزرگي است كه نظام و انقلاب را تخريب مي‌كند.

وی در ادامه، درباره اینکه آيا در شرايط فعلی، رفتارهايي كه در زمان امام استثنا بود، باید تكرار شود؟تصریح کرد: بايد ببينيم رفتار امام با چه كساني بوده است؟ آن رفتارها با كساني بود كه در كردستان، تركمن صحرا، خوزستان، آذربايجان و... اسلحه برداشته و بلوا به پا كردند و دست در دست ژنرال‌هاي شاه و ساواكي‌ها مي‌خواستند كشور را از هم بپاشانند كه هيچ‌كدام در چارچوب نظام و قانون اساسي نبودند، و الا امام با تمام كساني كه در چارچوب قانون اساسي بودند، تعامل حسنه داشت و هيچ‌يك از آنها را حذف نكرد.

وزیر کشور دوران دفاع مقدس یادآور شد: تا پايان عمر شريف امام، حتي كساني كه مخالف شخص ايشان بودند و در چارچوب قانون عمل مي‌كردند، در كشور آزاد بودند و هيچ يك دستگير نشدند.


امروز شیوه برخورد با معترضان با عمل امام تفاوت زیادی دارد

 

وی تاكيد كرد: امروز بسياري از كساني كه مورد حذف فيزيكي و سياسي قرار مي‌گيرند، كساني هستند كه نظام، انقلاب، قانون اساسي و انقلاب را قبول دارند، اما مي‌گويند ما انتقاد داريم. امام هم انتقاد، اشكال و حتي تخطئه را موهبت الهي مي‌دانستند، چه رسد به نقد و مخالفت با يك شخص و دولت و اگر كسي مخالف اين مساله است، با يكي از اصول مسلم اسلام، يعني امر به معروف و نهي از منكر كه از واجبات است، مخالفت كرده است. زيرا اين اصل مانند نماز و روزه و حج است

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا